2024. január 2., kedd

2023 könyvösszegzése

2023 egy jó év volt számomra, mivel végre teljesült a bakancslistám elsőszámú tétele, két teljes hetet tölthettem Japánban. Na, és hogy milyen volt? めちゃくちゃ楽しかった! Ez az utazás pedig nem kevés előkészületet igényelt, így tudtam, hogy ősszel nem lesz sok időm olvasni. Sőt, egész évben úgy éreztem, nincs időm olvasni, valahogy mégis mindig sikerült szakítanom rá néhány órát. Oké, utazás közben csak útikönyvet bújtam, de ez is több mint a semmi. Panaszra tehát nincs okom, az elmúlt év magánéleti és könyves szempontból is teljesen jó volt.
Lássuk hát a tavalyi olvasási statisztikákat!

2023-ban összesen 44 könyvet olvastam. Ez épp egy kötettel kevesebb, mint 2022-ben, viszont, ha oldalszámokat nézünk, jobban teljesítettem. Sikerült ugyanis 16 298 oldalt elolvasnom, ami 666 oldallal több, mint '22-ben. Úgyhogy, bár a darabszám nincs meg, gyakorlatilag mégis többet olvastam, mint az előző évben.
A 44 kötetből 19-et könyvtárból kölcsönöztem ki, 15-öt pedig e-könyv formában olvastam. Mivel az év során négy országba látogattam el, 4 volt az útikönyvek száma is. Olvastam 3 novelláskötetet, 2 ismeretterjesztő könyvet és 2 kisregényt is.
Nemzetiség szerinti bontásban csak 4 kötet volt magyar szerző tollából, ez jelentősen kevesebb, mint az elmúlt két évben. (Ezen a számon 2024-ben igyekszem növelni.) A legtöbbet, 20 kötetet amerikai szerzőtől olvastam, ám ebbe beleszámoltam a másod- vagy harmadgenerációs bevándorlókat is. 5 kötet volt angol szerzőtől és 3 olasz szerzőtől, illetve 2 kötet izlandi (kedvenc) szerző tollából. Továbbá olvastam egy-egy könyvet japán, norvég, svéd, tajvani és ukrán íróktól is.
Kiadói szempontból már egy kicsit változatosabb a felhozatal, mivel 25 kiadó munkáiba kóstoltam bele. A legtöbbet, 8 kötetet az Agave gondozásából olvastam. Ezt követi 4 kötettel a Lingea és 3 kötettel a Fumax, Jelenkor és Könyvmolyképző. Két kötet volt a Maxim, Magvető és a 21. Századtól, illetve egy-egy kötetet olvastam a következő kiadóktól: Animus, Alexandra, Bookline Könyvek, Carta Teen, Centrál Könyvek, Delta Vision, Gabo, General Press, HVG Könyvek, Kossuth, Kolibri, Metropilis Media, Művelt Nép, Partvonal, Park, Scolar és Typotex.


Melyik volt a leghosszabb?
2023-ban elég sok féltégla méretű könyvet olvastam, ezért is magasabb az elolvasott oldalak száma. A leghosszabb címet azonban 782 lapjával a Minden Dolgok Neve könnyedén kiérdemelte. Kár, hogy a szimpátiámat viszont nem sikerült elnyernie, sőt esélyes egy cittromdíjra is.

Melyik volt a legrövidebb?
Ha az útikönyveket nem számítjuk (márpedig nem szoktam őket ilyenkor számolni), akkor 128 oldalával ezt a címet egy novelláskötet, Ha történne valami nyerte el. Rövidsége ellenére kilenc történetet is tartalmaz.

Melyik tetszett a legjobban?
Nehéz kérdés. A félévzárásról szóló bejegyzésemben megjegyeztem, hogy még várom 2023 legjobb olvasmányát. Azonban, most, hogy véget ért az év, még mindig nem érzem úgy, hogy na, ez a kötet volt az igazi. Félreértés ne essék, sok jó könyvet olvastam, ám a legjobb címet mindig valamilyen szempontból kiemelkedő kötetnek szoktam adni. Úgyhogy hosszú töprengés után azt mondom, a legjobb könyv a Hazugság tézisei volt. A mérleg nyelve pedig azért billent felé, mert a benne szereplő történetek többször eszembe jutnak, mert Queen B. barátomnak kölcsönadtam, (neki is nagyon tetszett), sőt az egyik novellát San Diego is elolvasta, és ő is szerette.
Egyébként 2021-ben is bekerült egy Moskát Anita kötet a legjobb kategóriába, ez pedig kétségtelenül jelent valamit. Több hazait kellene olvasni.

Melyik tetszett a legkevésbé?
Ezen is elég sokat gondolkodtam, mert sajnos ért jó néhány csalódás az évben, ám aztán eszembe jutott egy kötet. Egy kötet, aminél nem voltak magasak az elvárásaim, így könnyedén megugorhatta volna azt a bizonyos lécet. Egy kötet, amit szenvedés volt olvasni. Egy kötet, ami rettentően felhúzott. A legrosszabb olvasmányom így egyértelműen az Erről nem beszélünk. Nem is akarok többet beszélni róla...

Melyik olvasása tartott a leghosszabb ideig?
Ezúttal az olvasási idő hossza nem tükrözi a minőséget, mert egyik kedvenc szerzőm friss kötetét, Hiányod maga a sötétség olvastam a legtovább. Október 22-én kezdtem el és csak Szenteste fejeztem be. Ennek oka pedig egy hosszú, majdnem egy hónapos szünetben keresendő, amikor hozzá sem nyúltam ehhez a könyvhöz. Egyrészt mert nem vittem magammal Ázsiába, másrészt mert volt néhány könyvtári kölcsönzésem, ami háttérbe szorította, és harmadrészt csak otthon, kényelemben és nyugalomban akartam olvasni és nem hétköznapi rohanásban.

Melyik olvasása tartott a legrövidebb ideig?
Egy szuper sorozat második kötetét, Mesterséges sors, ami egyébként egy kisregény olvastam a legrövidebb ideig. Rettentően jól szórakoztam rajta, így egy nap alatt befaltam.

Melyik könyv volt a legvidámabb?
Ez most egy kifejezetten könnyű kérdés volt, mert már a címe is egyértelművé tette: Egy év a világ legboldogabb országában. Szórakoztató, kedves és aranyos kötet, ráadásul kifejezetten informatív, ami jól jött, mivel épp azelőtt olvastam, hogy elutaztam Koppenhágába. 

Melyik könyv volt a legszomorúbb?
Szintén könnyű kérdés, a Buddha a padláson volt az érzelmileg legmegterhelőbb olvasmányom. Tömören, mégis nagyon érzékletesen foglalta össze rengeteg nő nehéz sorsát. Mivel valós eseményekből és valódi emlékekből dolgozott, csak még szomorúbb lett az összhatás. 

Melyik könyv volt a legromantikusabb?
Olvastam néhány kifejezetten romantikus kötetet, ám egyiket sem éreztem kiemelkedően jónak. Olyan kis középszerű olvasmányok voltak, azonban akadt egy, ami épp azt adta, amit vártam tőle. Erre a pontra ezért A tweetcsatát mondanám. Kedves kis romantikus történet, és egyáltalán nem akar többnek látszani. Ez volt az év legkönnyedebb romantikus olvasmánya.

Melyik könyv volt a legizgalmasabb?
Legizgalmasabb alatt azt értem, aminek kifejezetten gördülékeny a története, végig fenntartja a figyelmemet, és erős késztetést kelt bennem, hogy olvassam tovább. Ha pedig ezeket a szempontokat összevetem olvasmányaimmal, akkor a Boronzváros kerül ki győztesen. Könnyedén és gyorsan elmerültem ebben a fantasy világban, és erős volt a késztetés, hogy olvassam a folytatást.

Melyik könyvet értékelik túl?
Ezúttal is a jól bevált módszeremet követtem, és megnéztem Molyon azokat a könyveket, amelyek nem igazán tetszettek, majd leszűrtem őket azokra, amelyek 90%-on vagy afelett állnak. Aztán átgondoltam, mi az, ami kizárólag csak ízlés dolga lehet, aminél értem, mások miért szerethetik ennyire, és ami maradt az egyetlen kötet: Az első csók és egyéb démonok. Olyan nagy reklámja lett ennek a könyvnek az interneten, hogy hozzám is elért, bár a borító alapján nem terveztem kézbe venni. Aztán elolvastam, és bár nem bántott, nem is tetszett. Fantasynak és tinikönyvnek is közepesnek éreztem, a főhős pedig rettentően idegesített, így nem értem, miért kapott ennyire jó értékeléseket.

Melyik könyvet értékelik alul?
Nincs kifejezetten alulértékelve, kivéve, ha az előző ponthoz írt könyvvel hasonlítjuk össze, mert jelenleg 87%-on áll. Azonban megérdemelne még néhány olvasót, így a Rovarszemű embert hoztam erre a pontra.  Nem való mindenkinek, ez tény, ám mégis megérdelené, hogy többen próbálkozzanak vele, mert bár olvasás közben vegyes érzéseket keltett bennem, visszatekintve az év egyik kifejezetten jó olvasási élménye volt.

Melyik könyv volt a legnagyobb csalódás?
Ennél a pontnál említhetném a leghosszabb olvasmányomat, mert borzalmas volt, és úgy kiábrándított abból a sorozatból, hogy többet még gondolni sem vagyok hajlandó rá, azonban akadt még egy csalódás ebben az évben. A Győztesek egyáltalán nem teljesítette az elvárásaimat. Sőt, kifejezetten rossz érzésekkel olvastam végig, amiért ennyire elrontotta egy egyébként remek trilógia lezárását. Nagy elvárások helyenként nagy csalódással járhatnak.

Melyik könyv volt a legnagyobb meglepetés?
Míg csalódásból viszonylag sok volt ebben az évben, addig kellemes meglepetésből kevés. Vagy épp azt nyújtották a könyvek, amit vártam, vagy alulteljesítettek. Az év legutolsó olvasmánya mégis kellemesen meg tudott lepni. Nem gondoltam volna, hogy egy krimi valaha igazán leköt, ám a Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz bebizonyította, hogy mégis megeshet. Sokkal jobb élmény volt olvasni, mint vártam.

Melyik könyvnek volt a legszebb a borítója?
Nagyon sok szép borítójú könyvet olvastam idén (lásd a fenti képek). Legszebb azonban csak egy lehet, így nem kevés részrehajlással a Macskabárt mondanám a legszebbnek. Igen, elsősorban a cica miatt, de a járólap mintája is épp annyira tetszik. Plusz, végignéztem Instagramon, milyen könyves képeket töltöttem fel idén, és ott is ez a könyv nyert a kép hangulata miatt. (Á, nem, nem vagyok elfogult macskarajongó... Cseppet sem...)

Hány új sorozatba kezdtem bele?
Az év első felében úgy tűnt, 2023 a sorozatos sorozatkezdések éve lesz, de aztán sikerült stabilizálnom a helyzetet. Összesen így csak 5 új sorozatba kezdtem bele. 
A Sárkányok kórusa sorozatban a már sokat emlegetett második kötetig jutottam, és biztosan nem fogom folytatni. A Látók-ciklus és az Átoktörő trilógia folytatására látok esélyt, a már szintén említett Jó kislányok kézikönyve gyilkossághoz trilógiát pedig biztosan folytatni fogom. Az ötödik megkezdett sorozat, a Dévábád-trilógia pedig vissza fog köszönni a következő pontnál.

Hány sorozatot fejeztem be?
Ebben az évben csupán kettőt. A nagy csalódást keltő Győztesekkel végére értem a Björnstad trilógiának. Az Aranybirodalommal pedig az előző pontnál is említett Dévábád-trilógiának.


2024-re sincs se könyves, se bármilyen más fogadalmam. Egyszerűen csak szeretnék kicsit elveszni jó könyvekben, ahogy a mellékelt képen is látható velencei könyvesboltban sikerült. 
Illetve ugyanezt kívánom olvasóimnak is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése