2020. március 17., kedd

Az utolsó kívánság

Többször belebotlottam már ebbe a sorozatba. Ajánlotta ismerősöm, láttam sok-sok ember kezében, valahogy mégsem vonzott igazán. Talán, mert a számítógépes játéknak köszönheti sikerét, a játékok pedig engem teljes mértékben hidegen hagynak. Aztán elkészült a filmsorozat adaptációja, amit pár nap alatt befaltam (majd írok róla a Sorozatajánló rovatomban) és ami meghozta az érdeklődésemet.
Illetve meghozta a kedvemet az e-könyv olvasás iránt is, mert a sorozat 7 kötetét e-könyvként szereztem be. Igazi modern könyvmoly lettem.
Őszintén szólva nekem a régebbi kiadás borítói jobban tetszenek, mivel sokkal egységesebbek, mint az új változat a Gabo Kiadótól.
Ez a kötet tehát a Vaják sorozat első része és 300 körüli oldalszámával kellemes terjedelmű olvasmány.
Fülszöveg:
"Geralt a vajákok közé tartozik: mágikus képességeinek köszönhetően, amelyeket hosszan tartó kiképzése és egy rejtélyes elixír csak még tovább csiszolt, zseniális és könyörtelen harcos hírében áll. Ugyanakkor nem hétköznapi gyilkos: célpontjai vérszomjas szörnyetegek és aljas fenevadak, amelyek mindenütt hatalmas pusztítást végeznek, és megtámadják az ártatlanokat.
Hiába tűnik azonban valami gonosznak vagy jónak, nem biztos, hogy valóban az – és minden mesében van egy csipetnyi igazság."
Van valami, amit nem árul el a fülszöveg és amit nem igazán értem, hogy miért, de nem szoktak kiemelni ennél a könyvsorozatnál, pedig az egyik legjobb tulajdonsága. Ez nem más, mint a történetbe csempészett klasszikus mesék szórakoztató átdolgozása. A könyv a főhős kisebb-nagyobb kalandjait meséli el, amolyan novella jellegű stílusban. Ezek a kalandok így vagy lazán kapcsolódnak egymáshoz, vagy teljesen különállóak és többségükben felbukkan egy-egy jól ismert mese átdolgozása. Ilyen például Hófehérke története, ami kicsit sötétebb lett az ismert változathoz képest, vagy a Szépség és szörnyeteg, ami épp hogy sokkal szórakoztatóbb átiratot kapott, mint amit a rajzfilm változatból megszokhattunk. Szóval a szerző nagyon kreatívan oldotta meg a kalszzikusok újragondolását.
No, de persze nem csak a jól ismert mesékhez nyúlt, hanem a népi hiedelemvilághoz és Tolkien után szabadon a fantasy történetek népszerű figuráihoz. Van tehát itt minden a strigátók a tündékig és persze az elmaradhatatlan középkori díszletben. Ha pedig középkor, akkor jöhetnek a királyok, hercegek, bárdok és persze a királyságok közötti csatározások és udvari intrikák. A lengyel szerző tehát egy jól ismert, fantasy olvasók körében kifejezetten otthonos világot alkotott.
A karakterek ehhez a világhoz, illetve a mesei elemekhez igazodva szintén meglehetősen szórakoztatóra sikerültek. A főszereplők kifejezetten könnyen kedvelhető figurák és a párbeszédeik gördülékenyek és jó humoruknak köszönhetően kifejezetten szórakoztatóak is.
Az egyetlen negatívum, amit fel tudok hozni ennél a könyvnél, az a nyelvezete. Eredeti megjelenése 1993-as, így nem egy mai alkotás és ennek megfelelően a '90-es évek fantasy stílusában íródott. Ez azt jelenti, hogy nagyon-nagyon sok a párbeszéd és rettentően minimális a leírás. Ettől az olvasási élmény egyrészt felgyorsul, mert a párbeszédeken tempósan végighalad az olvasó, másrészt nem egy esztétikai magasugrás. Bár az is lehet, hogy túl sok szépirodalomra hajazó, illetve terjengősebb könyvet olvastam mostanában. Nekem tehát furcsa volt az átkötő részek kurtasága és az extrán fecsegős szereplők hosszú monologizálása. Azért persze jó néhány oldal után belejöttem és a végére teljesen megszoktam ezt a fajta írói stílust.
Összességében tehát ez egy szórakoztató fantasy kötet kifejezetten humoros meseváltozatokkal. Nekem tetszett, kellemes kikapcsolódást nyújtott, így tudom ajánlani azoknak, akik kedvelik ezt a műfajt és szívesen olvasnák a klasszikus meséket egy egészen új köntösben. Ha viszont valaki nagy epikus történetet keres, nem ez számára az ideális olvasmány, mert ez a könyv inkább egy novellás kötetre hajaz.

Kiegészítés:
A Vaják sorozat, ahogy fent már írtam, összesen 7 kötetből áll, illetve íródott még hozzá egy kiegészítő kötet Viharidő címmel. A kiegészítő rész lényegében előzmény, mert cselekménye az első kötet előtt játszódik, azonban később írta meg a szerző, így a sorozat legvégén érdemes elolvasni. Tervezem, hogy végigolvasom a teljes sorozatot, sőt már bele is kezdtem a második kötetbe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése