2019. április 8., hétfő

Csavargások XXII.

Idén még nem írtam ebbe a rovatba. A januári csehországi kirándulás balszerencsés befejezése kissé elkedvetlenített minket külföldi utazásokat illetően. (Ettől függetlenül a nyári nagy utazásunkat már félig leszerveztük.) Illetve hideg időben San Diegót úgy kell kirángatni a fűtött lakásból és én sem voltam csavargás-kompatibilis a megfázásaimmal és egyéb orvosi gondjaimmal.
No, de itt a tavasz! Itt a szép idő! Itt a kedv, hogy kimozduljunk végre, úgyhogy végre beszámolhatok új élményekről.

MagánZoo
Erről a helyről már írtam korábban (ITT olvasható) méghozzá nagy lelkesedéssel, így nem volt kérdéses, hogy ha tehetem, újra ellátogatok ide. A szép időt kihasználva ezt az ígéretet most be is váltottuk.
fiatal fehér tigris
Ez a magánállatkert még mindig zseniális, sőt, nagyon szépen fejlődik.
A főleg nagymacskákból álló állatállomány kellő méretű helyet kapott és minden négylábú lakón látszik a figyelmes gondoskodás eredménye. Egyszerűen gyönyörűek, egészségesek és ránézésre boldogok. Bár a szibériai tigrist már ez a tavaszi meleg időjárás is megviselte és gyakran üldögélt a medencéjében hűsölve. Nem erre az éghajlatra lett ő kitalálva...
2016-ban, mikor először jártunk itt, láttunk egy cuki fiatal oroszlánpárt. Egy nagyobbacska hímoroszlánt és egy kisebb fehér nőstényoroszlánt. Nos, jelentem, megnőttek, nem is kicsit (lásd a lenti képen). A kifutón csatlakozott hozzájuk még két oroszlánhölgy, akikről pedig azt gyanítom, ők lehetettek a legkisebben akkoriban. Igazán jó volt újra látni őket, főleg hogy ilyen szépen felcseperedtek.
felnőtt "kis" oroszlán
Tehát az akkori kölykök már nagyok, de vannak újak. Láttunk például két fiatal fehér tigrist (lásd a fenti képen és a videón) és két náluk fiatalabb szibériai tigrist. Utóbbiak a bemutató kifutón voltak, ahol a hely tulajdonosa feleségével megmutatta őket a kíváncsi látogatóknak. Közben pedig, míg a tigrisek plüssállatokkal, labdákkal és egyéb kellékekkel játszottak, sztorizgatott róluk és a helyről is. Ismét sok érdekeset hallottam az állatokról és már megint elkapott a láz, hogy kell nekem egy nagymacska.
No, de nem csak cicák vannak itt, hanem kecskék, pónik, szamarak, birkák, ormányos medvék, tarajos sülök, szurikáták és még néhány másik emlős és madárfaj. Körbe is jártuk, hogy a megsimogathatóakat (voltak például kisnyulak is) jól megtapogathassam és gyönyörködhessünk a hatalmas macskákban. Ezúttal nem a tigris, hanem a fehér oroszlán uraság próbált megjelölni minket. Szerencsére gyorsabbak voltunk.
nagy mara a kicsinyeivel
A cukiságfaktor pedig tovább nőtt, mikor a nagy marák kifutójához értünk. A két kis bébimara olyan édes volt, hogy majdnem a tornacipőmbe olvadtam tőlük.
A másik érdekesség pedig már hazafelé jött, mikor a hátsó oroszlánkifutótól indultunk a kijárat felé. A két felnőtt szibériai tigris összeveszett. Vacsoraidő volt, úgyhogy valószínűleg ez okozta a feszültséget. A morgásuk az egész állatkertet bezengte, mire a hím fehér oroszlán mint egy békebíró közbeüvöltött, majd a a másik hím oroszlán hátulról, hogy ne maradjon ki a buliból, szintén beleszólt a vitába. A koncert mindössze pár percig tartott, de így is mindenki megborzongott a mély hangoktól.
Ez a hely tehát továbbra is remek, csak ajánlani tudom!

előadás kis tigrisekkel

Japanika
Két éve már jártunk ebben a japán étteremben (ITT olvasható) és már akkor tudtam, hogy nem utoljára. Remek élmény volt a sok-sok finomságot kényelmesen befalni.
előétel
Most azonban késői vacsorára tudtunk csak időpontot foglalni, így sokkal nagyobbnak tűnt a mennyiség, pedig ezúttal "csak" három fogást fogyasztottunk.
Oké, volt elő-előételnek rákszirom is, de azt mind San Diego ropogtatta el.
A pincérünk kifejezetten szórakoztató volt, mindig fűzött valamilyen megjegyzést az ételekhez, mikor kihozta őket.
Első körben mindketten limonádét rendeltünk, én málnásat, San Diego pedig uborkásat. Aztán jöhettek az előételek. Nagyon szeretem a tavaszi tekercset, így bár más vegetáriánus előétel is szerepelt az étlapon, nem volt kérdés, hogy a tekercseket fogom választani. Jó döntés volt. San Diego a leves mellett döntött és ő sem bánta meg.
vegetáriánus szusi tál
A főétel kérdésében is gyorsan megegyeztünk, mert mi mást ettünk volna mint szusit.
Mind a ketten 10-10 darab szusit, illetve makit kaptunk vegyes ízesítéssel. Az én vegetáriánus tálamon különféle gombák és zöldségek szerepeltek az elmaradhatatlan rizsbe és algába csomagolva, míg San Diego hagyományos halas falatokat kapott. A tálaláshoz gyömbér, vaszabi és kétféle öntet (teriyaki szósz és fűszeres majonéz) tartozott.
Ennél a fogásnál mutatkozott meg a japán konyha csalókasága. Nem tűnik soknak, de 3 szusi után tele voltam. San Diego természetesen megbirkózott az adagjával, mint mindig, én viszont csak a feléig jutottam. Szerencsére a pincérünk készségesen elcsomagolta nekem a maradékot, így másnapra is megvolt az ebédem.
hagyományos szusi tál
Ezzel azonban még nem volt vége a vacsorának, mert hátra volt a desszert. Kétféle desszertből lehetett választani, így kikértük mind a kettőt és megosztoztunk rajtuk.
Mikor a pincér letette elém az édes fehér csokoládéval és mangóval töltött tavaszi tekercseket a fagyi kísérettel, megjegyezte, hogy rá vagyok függve a tavaszi tekercsekre. Hát, ez így van. Ezzel az adaggal viszont meggyűlt a bajom, mert egy ilyen kiadós vacsora után alig bírtam legyűrni. San Diego jobban járt a gyümölcsös, könnyed édességével.
Ez az étterem tehát még mindig remek, szívesen foglalok asztalt ide máskor is. Tudom ajánlani, mert finom és laktató adagokat adnak, az elhelyezkedése pedig különösen remek, de erre mindjárt rá is térek.

desszert

Máté Bence természetfotó kiállítása
A Japanika nem csupán a japán finomságok miatt különleges, hanem az elhelyezkedése miatt is. Ez pedig ezúttal többszörösen igaznak bizonyult. Mikor megérkeztünk a Szent István térre a Bazilika elé egy különleges élmény fogadott minket: Máté Bence fotókiállítása.
Ha valaki nem ismerné, sürgősen nézzen utána, mert lenyűgöző fényképeket készít. Mellékeltem is néhány képet a kiállításáról ízelítő gyanánt.
Nagyon tetszett a felépítése, hogy szabadtéri, ingyenes és bámulatos egyszerre. Ehhez persze közrejátszott a tökéletes helyszínválasztás, mert a Bazilika mindennek extra fényt ad.
Apropó fény, a képek digitálisan meg voltak világítva, így éjszaka még hangulatosabb volt végignézni őket.
Tetszett a tematika és tetszett a sok-sok információ. Több nyelven is szerepeltek rajtuk a képmagyarázatok, mindig meg volt adva a helyszín és több érdekes kis történet is volt mellékelve hozzájuk.
Szóval, bár önmagukban is lenyűgözőek ezek a felvételek, a plusz információk még különlegesebbé tették őket. Na, meg persze még közelebb hozták a fotóst, aki megérdemli, hogy minél többen megismerjék a nevét.
A kiállításhoz tartozik egy bódé, ahol egyrészt jegyeket lehet venni a fotós előadásaira, másrészt különféle formában (könyv, naptár, hűtőmágnes, poszter) a képeket is meg lehet vásárolni. Mi egy cuki baglyos hűtőmágnest vettünk, hogy egy kis darabot magunkkal vihessünk.
Mivel ez egy vándorkiállítás, már nincs Budapesten.
Jelenleg Debrecenben van a Kossuth téren és marad is április végéig, majd onnan utazik tovább Gödöllőre, konkrétan a kastélyba, ahol május elejétől június elejéig lesz látogatható. Június 15-től Egerben a Dobó téren lesz kiállítva július elejéig, ahonnan megy tovább Keszthelyre egy újabb kastélyba. Augusztus elejétől szeptember elejéig pedig Szegen lesz, majd Győrben a Széchenyi téren október elejéig és a turnét Miskolcon zárja november elején.
Szóval sok-sok lehetőség van az ország több pontján megnézni ezt a remek kiállítást. Csak ajánlani tudom! Akinek felkeltettem az érdeklődését, az ITT talál bővebb információkat.