2017. május 22., hétfő

Cseh mesebeli kastély

Ez most egy hosszú bejegyzés lesz rengeteg képpel és viszonylag kevés szöveggel.
Van a világban, konkrétan Dél-Csehországban egy hely, Hluboká nad Vltavou, ahol az ember egy igazi mesebeli kastélyt találhat. Útikönyvem fényképei alapján tudtuk, hogy szép lesz, de nem gondoltuk volna, hogy egy Disney rajzfilm díszletébe csöppenünk majd.

Már az autóból kiszúrtam ezt a gyönyörű fehér kastélyt. Nem volt épp nehéz, mert úgy emelkedett ki egy domb tetején a sűrű zöld erdőből, mintha valaki odafestette volna. Kissé tájidegennek tűnt, ám a hatása épp ettől egyre csak nőtt, ahogy közeledtünk felé.
Ez a kastély hatalmas és fehér és tornyos és egyszerűen mesebeli. A képek szerintem önmagukért beszélnek, így csupán néhány érdekességet szeretnék hozzájuk fűzni.
A vár alapjai a 13. századik nyúlnak vissza, ebből azonban nem sok maradt, mert az évszázadok során többször átépítették. Az átalakulás a 16. században kezdődött, mikor a Schwarzenberg család tulajdonába került és az úrnő úgy döntött - egy angliai látogatás után -, hogy neki pont egy olyan angol kastély kell. Úgyhogy előbb reneszánsz, majd barokk, végül pedig gótikus kastély lett belőle.
a bejárat egy hídon át vezet
A vár mai képe alapján azt kell mondanom, megérte ennyit módosítani rajta. Az átépítés egyébként bővítéssel is szolgált, mivel összesen 144 szoba van ebben a mesebeli kastélyban. A szobák pedig pont olyan lenyűgözőek, mint ahogy a külső sugallja. Bent természetesen nem szabadott fényképet készíteni, így nem tudtam megörökíteni a fa lambériákat, a színes üvegablakokat, az eredeti bútorokat és meseszép könyvtárt.
Apropó beltér, nem könnyű bejutni. Csak szervezett túrával lehet megtekinteni és ottjártunkkor ez kizárólag cseh nyelvű vezetést jelentett. Egyikünk sem beszél szláv nyelven, így nem voltunk túl boldogok. Szerencsénkre azonban több nyelven (angol, német, japán, orosz) tudnak adni kis füzetet az egyes szobákról, így bár nem sokat fogtunk fel a cseh hölgy magyarázatából, az olvasottak alapján tudtuk, hogy mit kell jobban megfigyelni.
belső udvar
A túra csak a kastély egy részén vitt minket végig. Szakmai szempontból nem voltam teljesen elégedett, nem csupán a többnyelvű nyelvű vezetés hiánya miatt, hanem mert a hölgy nem mindig tudta kezelni a vegyes csapatot. Nagy létszámban és mindenféle nációból voltunk körülötte - természetesen a cseh látogatók voltak kisebbségben - így hol angol, hol német utasításokkal koordinált minket, amitől az egész túra dinamikája meg-megakadt. No, de ha nem lennék szakmailag befolyásolt, valószínűleg csak ámultam volna, mert beszéljen hozzám valaki akármilyen nyelven, ami szép, az akkor is szép, ha nem értem, miért pont ebbe a szobába került.
Szóval mindenképpen érdemes bemenni, akár értjük a vezető szavait, akár nem.
Illetve érdemes rászánni az időt is, mert a cirka egy-másfél órás vezetésen kívül, még nagyjából ennyit eltölthet itt az ember. Egyrészt, hogy körbefotózza a kastélyt, másrészt, hogy mindent megcsodáljon az agancsoktól a kovácsoltvas teraszon át a tornyokig. Másrészt, hogy felfogja, tényleg egy mesebeli kastély mellett áll. Harmadrészt pedig, hogy a kastélyhoz tartozó kertet és hatalmas parkot is megnézhesse.
Mi legalábbis ezt tettük, úgyhogy jöjjenek a képek, mert a látvány önmagáért beszél.

mind igazi agancsok

kijárat a vezetett túráról

A parkot egyébként nem jártuk végig, mert hatalmas volt. Inkább csak ejtőztünk kicsit a gyepen és élveztük a napsütést és ezt a csodálatos látványt.
A kastélyhoz természetesen tartozik egy kávézó is, bár nekem nem volt kifejezetten szimpatikus és van egy művészeti galéria is, ami nem olyan nagy szám. Oké, épp impresszionista időszaki kiállítás volt, ami érdekelt, így bementünk, ám több Jézus portrét láttunk, ráadásul középkori véres, keresztes fajtából, mint gyönyörű tájképet.
Még egy érdekesség a végére. A kastély mellett van egy hotel, amit a vár mintájára húztak fel. Rettentően drága (egy éjszaka cirka 4000 korona), de bizonyára megvan a maga hangulata.
Összefoglalva, ez egy gyönyörű hely. Ha valaki mesebeli kastélyra vágyik, semmiképpen se hagyja ki! Imádtam. (Ahogy a rengeteg fénykép is bizonyítja.)