2019. július 31., szerda

Xi'an az egykori császárváros

Kínai utunk során útitervünk második városa Xi'an volt.
Xi'an vagy másik átírásával Hszian tartományi főváros és egykori császárváros, a négy ősi főváros egyike. (A négyből egyébként hármat megnéztünk az út során, ami azért elég jó arány.)
Nagy Vadliba pagoda
A város 3000 éves múltra tekint vissza, de virágzása a kínai császárok korában indult meg. Egyrészt innen indult a selyemút, másrészt több császár fővárosként használta. A leginkább mégis Csin Si Huang-ti császár uralkodásához köthető ez a helyszín. Igen, ő az, aki megalkotta a Nagy Falat és elkészítette az agyaghadsereget. A város neve épp ezért a többség szemében elválaszthatatlan az agyagkatonákkal. Nos, bevallom, mi is épp ezért látogattunk el ide, de sokkal többet kaptunk.
Ez a város elképesztően szép, bár valószínűleg elfogult vagyok, mert a négy szállásadó városunk közül nekem ez tetszett a legjobban. A helyiek nagyon büszkék arra, hogy egy valamikori császárvárosban lakhatnak és ezt igyekszenek megmutatni. Az utcakép ezért kifejezetten kettős. Egyrészt szokványos a kínai tömbházakkal és más hatalmas méretű épületekkel, másrészt a tetejük pagodának van átalakítva. A negyvenemeletes paneleket ez a klasszikus tetőszerkezet különösen látványossá teszi, főleg éjszaka, mikor az egész város díszkivilágítást kap. Xi'an egyszerre tűnik modern nagyvárosnak és klasszikus kínai településnek.
Este érkeztünk ide és a röpke egyórás taxiutunk során - amikor épp nem halálfélelemben kapaszkodtunk az ülésbe, de erről majd egy másik bejegyzésben - ámulva bámultuk a gyönyörűen kivilágított épületeket.
Csupán három éjszakát töltöttünk itt és azt is csak azért, mert innen volt jól megközelíthető az agyaghadsereg és a hegy, amin túráztunk. Épp ezért az itt töltött két napból igazából egyet sem a városban sétálgatással múlattunk el, hanem a környéken kirándultunk. Magából Xi'anból tehát nem sokat láttunk, azt is csak este, és ezt kicsit sajnáltam.
esti hangulat
Azért San Diegóval így is sikerült körbenéznünk a belvárosban, mikor a hadsereg utáni estén vacsorát vadásztunk nekem. Nem könnyű Kínában vegetáriánusnak lenni, de erről majd egy másik bejegyzésben. A lényeg, hogy volt okunk a sétára és ez volt az a pont, amikor a "problémás étkezési szokásaim" kifejezetten jól jöttek. Az étteremkeresésből városnézés lett és a könnyed esti sétából éjszakai ámuldozás.
Kiderült, hogy a szállodánk öt perc sétára van a történelmi belvárostól és a város egyik fő nevezetességétől. Elég volt végigsétálnunk egy hosszú utcán, hogy elérjük a Nagy Vadliba pagodát.
Ez egy 652-ben épült buddhista pagoda. Bemenni sajnos nem tudtunk, mivel már zárva volt, de körbesétáltuk. Hangulatos park és sétálóutca veszi körbe és egy olyan pezsgő éjszakai élet, hogy San Diegonak úgy kellett rám parancsolnia, hogy fókuszáljak végre a vacsorámra, mert órákig tudtam volna nézelődve sétálgatni.
A pagoda egyik oldalán találtunk egy plázát (Kínában mindenhol van pláza. Tényleg mindenhol, még a hegyen is!) és egy szintén tipikusan kínai stílusban épült házakból álló étterem- és boltsort. Itt végül találtam kedvemre való helyet a vacsorához, amihez a város esti hangulata volt a desszert.
éjszakai parti a városban
Vacsora után még nézelődtünk kicsit és felfedeztük az éjszakai életet színes fényekkel és nagy tömeggel. Hiába volt borult, esős az idő és járt későre, rengetegen voltak az utcán. Mivel másnap egy hegy megmászása várt ránk, nem időztünk sokat és a legnagyobb forgatagba nem vetettük bele magunkat. Inkább csak visszasétáltunk egy másik sétálóutcán arra, amerről jöttünk.
Bár nem töltöttünk sok időt ebben a városban, nagyon tetszett. Rettentően hangulatosnak találtam a belvárost, főleg az egykori óvárosi részt, mert elképesztően gyönyörű és rendezett. A különleges stílusú tetőszerkezetek miatt pedig még a város külső részeinek is bája van. Cirka 13 milliós lakosságával nekem sokkal élhetőbbnek tűnt, mint Sanghaj
Ha valaki utazást tervez Kínába és nem tudja eldönteni, melyik várost nézze meg, tudom neki javasolni Xi'ant. Ez a város megérdemelné, hogy önmaga miatt is látogassák és szeressék, ne csupán a környékbeli turistacélpontok miatt.