2015. december 8., kedd

Mozgóképek XXXIX.

Filmes szempontból kissé rendhagyó volt a novemberem. Összesen öt filmre szántam időt és ebből csak egyet néztem meg otthon, a takarómba kucorodva. Bizony, a másik négyet moziban láttam, azonban csupán egyről, a legjobbról írtam külön bejegyzést: A kis herceg. Lássuk a többit:

Suite Francaise
"Amikor a második világháborúban a németek bevonulnak Franciaországba, az emberek tömegesen hagyják el Párizst. Egy kis vidéki településen a helyiekhez szállásolják el a német tiszteket. Itt találkozik egymással a férje után híreket váró, és anyósával élő Lucile, és a bekvártélyozott német tiszt, Bruno. A nő akárhogy szeretné ignorálni a férfit, vonzódni kezdenek egymáshoz, s egymásba szeretnek egy olyan korban, amikor mindketten tudják, hogy érzéseik nem diadalmaskodhatnak. Szerelmüket titkolniuk kell, főleg, ha ellentétes oldalon állnak."
Nagyon hangulatosnak találtam a bemutatóját és a téma is érdekelt. Tiltott szerelem mindig izgalmas, főleg ha háborús hátteret kap. Csakhogy ez a film maga az unalom.
Rettentően nagyot csalódtam, pedig a színészeket kedveltem, a látványvilág rendben volt és adva volt egy csomó minden már a korszakból adódóan is. Mégis olyan lapos, érdektelen és menthetetlenül unalmas, hogy alig vártam a végét. A két főhős kapcsolata üres és harmatgyenge. Az egyetlen jó konfliktushelyzet az anyós-meny vonalon van, de ezt sem használták ki. A karakterek hiteltelenek, a korrajz sztereotip és a zene is csak motyog valamit a háttérben. Még romantikus tucatfilmnek is gyenge.
Szóval nem tetszett és csak az nézze meg, aki rettentően ráér. Ha pedig valaki szépen felépített megszálló német katona és cseppet sem lelkes francia háttérlakos kapcsolatára kíváncsi, olvassa el inkább Jojo Moyes könyvét: Akit elhagytál.

Miért én?
"Cristian, a fiatal és idealista bukaresti ügyész karrierje egyre magasabbra ível, amikor egy bonyolult ügyet bíznak rá. Egy idősebb nagyváradi kollégája ellen kellene eljárást indítson, aki leleplezett egy korrupciós ügyet, amelyben magas rangú politikusok, nagyvállalkozók és ügyészek is érdekeltek. A fiatal ügyésznek választania kell a karrierje és az igazság között. Ahogy egyre mélyebbre ássa magát az ügyben, veszélyes terepre téved."
Cor Leonis Kiadó jóvoltából nézhettem meg, amit ezúton is köszönök. Érdekes élmény volt több szempontból is.
Ez a film nem az, ami tömegeket vonz, vagy ami szórakoztatni kíván. Román dráma kemény és sajnos aktuális mondanivalóval, a korrupcióval. Ez volt az első román film, amit láttam és furcsa volt picit a nyelv, a látványvilág viszont kevésbé.
Két problémám volt vele, ami miatt nem tudtam élvezni. Az egyik a depresszív hangulata, ami rátelepszik a nézőre. Kilátástalanság jellemzi kiszámítható befejezéssel. A másik pedig a háttér teljes hiánya. Semmit nem tudok a 20. századi román belpolitikáról, így pedig nem igazán jött át, mi, miért, hogyan és meddig. A korrupciót illetően pedig szép, hogy foglalkoznak vele, szép, hogy bemutatják, de cseppet sem élvezetes. Nekem legalábbis kifejezetten rossz kedvem lett tőle, főleg mert országra és évtizedre függetlenül mindig aktuális a téma.
Szóval bár nagyon érdekes élmény volt és cseppet sem bántam, hogy elmentem, nem hagyott bennem pozitív nyomot. Csupán azoknak ajánlom, akik kifejezetten politikai drámára vágynak. Román politikában jártas személyek orrhosszal előnyben.

Egy lány az ajtóm előtt
"Jongnam fiatal rendőrnő, akit titokzatos okok miatt vidékre, egy eldugott kisvárosba helyeznek. Itt megpróbál megvédeni egy kislányt, Dohit a családjában elszenvedett folyamatos erőszaktól. A lányról a részeges nevelőapja és annak anyja gondoskodik, mivel édesanyja elhagyta őket. Dohi végül a rendőrnőhöz menekül, ahol egy egész iskolai szünetet tölt. Később Jongnam felfigyel arra, hogy illegális bevándorlókat dolgoztat Dohi nevelőapja. Egy váratlan baleset történik, melyben a kislány is érintetté válik, miközben felbukkan egy árny a rendőrnő titokzatos múltjából. Vajon hogyan reagál a zárt közösség a rendőrnő múltjára? Vajon meg tudja-e védeni Jongnam a kislányt a kiközösítéstől és az erőszaktól?"
Koreai Filmnapok voltak az Urániában. Egyszer már belekóstoltunk Pucca barátommal és bár a film abszurd (nincs rá jobb szó) volt, jól éreztük magunkat. (Beszámoló ITT.) Szóval elhatároztuk, ismét megragadjuk a lehetőséget, hogy belekóstolhassunk a koreai filmművészetbe és még Applequeent is elrángattam rá.
Találomra választottuk pont ezt a filmet, egyszerűen ekkor értünk rá. A 18-as karika és a hosszú hajú, ázsiai kislány miatt tipikus horrorfilmre számítottunk. Helyette viszont kaptunk egy drámát koreai köntösben. No, de milyen köntösben!
Egyrészt megvolt az abszurditása, mert a szereplők kissé furák, másrészt a mentalitása, mert a koreaiak sokkal szemérmesebbek, mint mi itt Európában, a bohémség szülőföldjén és harmadrészt a drámai mondanivaló kifejezetten meglepett. Pozitív csalódás volt ez a film. A látvány szép, az üzenet rendben van és a végkifejlet is tetszetős a kis csavarral a végén. A kislány viszont végig nagyon para, szóval a horrorfilmes érzés is megvolt.
Érdekesnek találtam, így összességében tetszett és cseppet sem bántam meg, hogy megnéztem. Kalandvágyó drámakedvelőknek ajánlom, tegyenek vele egy próbát. Már pusztán azért is, mert koreai. A korhatár pedig senkit se tévesszen meg, európai szemmel ez még 16-os karikát is alig kapna. Hogy ez őket, vagy minket minősíti, azt mindenki döntse el maga...

Az Éhezők Viadala - A kiválasztott befejező rész
"Az éhezők viadala: A kiválasztott - II. rész az eddigi történetet drámai erővel lezáró végjáték, amelyben Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) felismeri, hogy már nem egyszerűen a túlélésért, hanem a jövőért kell küzdenie. Panem országát lángba borítja a totális háború, Katniss pedig végső leszámolásra készül Snow elnökkel (Donald Sutherland). Legjobb barátai - Gale (Liam Hemsworth), Finnick (Sam Claflin) és Peeta (Josh Hutcherson) - támogatásával Katniss kockázatos küldetésre indul és a 13-as körzet legjobbjaival együtt életét kockáztatja Panem polgárainak felszabadításáért. A harcosok merényletet terveznek Snow elnök ellen, akinek rögeszméjévé vált a fiatal lány elpusztítása. A Katniss előtt álló halálos csapdák, kegyetlen ellenfelek és erkölcsi dilemmák az Éhezők viadalának minden eddigi próbatételénél nagyobb megpróbáltatásokat jelentenek a siker felé vezető úton."
Nagyon vártam ezt a filmet. Olvastam a trilógiát és a korábbi három filmhez is volt szerencsém. Ráadásul ez azon kevés történetek egyike, amely vásznon jobban tetszett, mint nyomtatásban. Hozta a megszokott színvonalat. (Előző filmről véleményem ITT.)
A készítők ismét jól nyúltak az alapanyaghoz. Remekül megragadták a végjáték melankolikus hangulatát és a látványra sem eshet panasz. A szörnyecskék most kifejezetten borzongatóan csúfok lettek. A színészek még mindig jók és a politikai háttérmorzsák is megvoltak. Az egyedüli hátránya a befejezése, ami vásznon is lecsapottnak és nem igazán elvarrottnak tűnik. Szóval a filmtől sem lettem okosabb, mi a fene is van Panemmel, de legalább élveztem. Élveztem mert látványos, izgalmas és hangulatos, bár utána meglehetősen maga alatt lesz az ember a tömény veszteség érzésétől. Ajánlom mindenkinek, aki látta a korábbi filmeket és tetszett neki, illetve olvasta a könyveket akár tetszettek neki, akár nem.

Értékelés:
Az Éhezők Viadala - A kiválasztott befejező rész     ->  10
Egy lány az ajtóm előtt                                               ->  8
Miért én?                                                                    ->   6
Suite Francaise                                                           ->   5

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése