2018. május 3., csütörtök

Mozgóképek LXVIII.

Áprilisban rengeteg dolgom volt, többnyire kötelezettségek, így nem sok szabadidőm maradt filmeket nézni. Ezért csak egyszer jártam moziban és további két és fél filmet néztem meg otthon a kanapén.

Sully - Csoda a Hudson folyón
"2009 telén az egész világ egy csoda lázában égett: egy kiváló pilóta, Chesley "Sully" Sullenberger (Tom Hanks) meghibásodott repülőgépével New York szívében, a Hudson folyó fagyos vizére szállt le, és így megmentette 155 utasa életét.
De miközben a világ hősként ünnepelte a kapitányt, és a híradások mind kivételes ügyességéről és lélekjelenlétéről szóltak, vizsgálat indult. És amire a vizsgálat során fény derült, az egyáltalán nem a pilóta megbecsülését szolgálta. Sőt, azzal fenyegetett, hogy soha többé nem vezethet repülőgépet..."
San Diego választotta ezt a filmet és mivel igaz történetről van szó, engem is érdekelt. Sajnos azonban csalódtunk kicsit.
Ebben a történetben nincs annyi, hogy egy mozifilmet kitöltsön, vagy csak a készítők nem találták a szükséges hangvételt hozzá. Ezt pedig nem azért mondom, mert egy boldog, senki sem sérült meg történetről van szó, mert vér és halál nélkül is izgalmas volt a repülő landolása. Még csak azért sem mondhatom, mert a pilóta is megúszta szárazon, ha szabad egy rossz szóviccel is élnem. Hanem azért, mert ez a történet kevés. Kevés benne a drámaiság (bár át lehet érezni a pilóta szorongását), kevés benne a személyesség (a felesége rettentően irritált) és kevés benne a lényegi rész, mert ez a nyomozás olyan gyengén lett lefestve, hogy a homokozóban két óvodás is izgalmasabb történetet kreál egy odatévedt hangya köré.
Szóval lapos, helyenként unalmas és nagyon amerikai. De ha valaki ráér és katasztrófa helyett egy boldog történetre vágyik, tegyen vele egy próbát.

Mária Magdolna
"A történet a Szentföldön játszódik az első században. Egy fiatal nő elhagyja kis halászfaluját és családját, hogy csatlakozzon egy új, radikális társadalmi mozgalomhoz. A mozgalom karizmatikus vezetője a názáreti Jézus, aki azt ígéri, hogy a világ meg fog változni. Mary új életmódot keres, és valamiféle hitelességet, amit a kor szigorú hierarchiája megtagad tőle. Ahogy a csoport híre egyre terjed, és egyre többeket vonz Jézus ihletett üzenete, Mary lelki útja a történet közepébe helyezi őt, és a fővárosba, Jeruzsálembe vezeti, ahol szembe kell néznie a valósággal: Jézus sorsával, és a saját szerepével, amit ebben játszik."
Csajos mozinak választottuk ezt a filmet. Kicsit talán furcsán hangzik, de Madonna kedveli a vallásos filmeket, Nel mindenre kapható, én meg meg lettem győzve egy kis ráhatással feminista érzeteimre. Nem bántuk meg.
Nem mondom, hogy tökéletes film, de történelmi szempontból jóval hitelesebb, mint a hasonló kaliberű filmek. A főhős Mária, akinek a karaktere megérthető, szerethető és szépen kidolgozott. Jézus ezzel szemben igyekszik sejtelmes lenni és itt úszott el a film térítő ereje. Valahogy sikerült egy olyan karaktert alkotniuk (aki szerintem Ragnar Lothbrok vérmentes változata), akiről nem könnyű elképzeli, mégis mi a fenéért követik. Persze megértem, hogy ettől sejtelmes és ettől nem érzi úgy a néző, hogy meg akarják téríteni, de eléggé karakteridegen. Az apostolokat ezzel szemben nagyon eltalálták, főleg Júdás karaktere tetszett, aki végre igazán emberi figura lett.
Szóval összességében jó film, tudom ajánlani, akár hívő az ember, akár nem. Nőknek pedig különösen, mert tényleg van benne feminista vonal, ám ez is nagyon szépen és kimérten.

Hábor óriásplakát Ebbing határában
"Hónapok teltek el Mildred Hayes (az Oscar-díjas Frances McDormand) lányának meggyilkolása óta, ám a tettes azóta sem került elő. A nő most vakmerő lépésre szánja el magát: kibérel három óriásplakátot, melyeken provokatív üzenetet címez William Willoughby rendőrfőnöknek (az Oscar-díjra jelölt Woody Harrelson). Miután egy másik rendőr, az egyszerű és erőszakra hajlamos Jason Dixon (Sam Rockwell) is beleártja magát az ügybe. A viszony Mildred és az ebbingi hatóság közötti egyre inkább elmérgesedik."
Ez a film zseniális! Zseniálisan szórakoztató és mégis rettentően elgondolkodtató. A karakterek nagyon el lettek találva és hiába játszódik a történet egy amerikai kisvárosban, a magyar nézők is tökéletesen tudnak azonosulni vele. Kicsit ugyan sötét és abszurd a humora, ám ez kell, hogy az ember kezelni tudja ezt a dühítően tétlen helyzetet. Minden szereplő megérthető és megszerethető és a lezárás is illik ebbe a kissé groteszk helyzetbe.
Nekem nagyon tetszett, így bátran ajánlom mindenkinek. Megéri megnézni.

A Wall Street farkasa
"A pénz sosem elég. Jordan Belfort (Leonardo DiCaprio) becsületes tőzsdeügynökként kezdte pályafutását, de az amerikai álom őt is utolérte. A 80-as évek végére az egyik legnagyobb brókercég tulajdonosa lett, 26 évesen heti 1 millió dollárt keresett. Az idáig vezető út azonban korrupcióval és tisztességtelen üzletekkel kikövezett csábító hullámvasútnak bizonyult. Mert minél nagyobb volt a kísértés ő annál többet akart, mit sem törődve az illegális üzelmekkel és a nyomában loholó FBI ügynökökkel. Még több pénz, még több hatalom, még több nő és megint még több pénz: ez Jordan életfilozófiája. És hogy a szerénység egy túlértékelt erény. Jordan és falkája azt sem tudták mit kezdjenek az illegálisan megszerzett milliárdokkal, de vajon a jéghegy csúcsáról merre vezet az út?"
Sokáig nem akartam megnézni ezt a filmet, mert tudtam, nem az én világom. Azonban olyan sok jót hallottam róla, hogy elbizonytalanodtam, talán mégis látnom kellene. 
Nos, jelentem, megtettem és nem, nem tetszett.
Ez a film rettentően túl van értékelve. DiCaprio ide vagy oda ez egy tipikus bulis film, tipikus durvulásokkal. Persze lehet mondani, hogy nem, mert mégis csak egy bróker biznisz nagy átverése, de ez is csak átverés. Ez a film ugyanis nem a Wall Streetről szól, nem a brókerek hamisságáról, még csak nem is egy jól kivitelezett csalásról, hanem arról, hogyan lehet eltapsolni minél több pénzt minél értelmetlenebb dolgokra. Számomra pedig cseppet sem vicces, hogy gyakorlatilag lopott pénzből mennyire tépnek be, mennyi prostit visznek ágyba és hányszor okádják közben nyakon egymást. Untam, untam és untam, olyannyira, hogy a felénél elaludtam, így inkább elmentem lefeküdni és nem vártam meg, hogyan tesznek tönkre egy több milliós jachtot.
Nem tetszett, nem az én világom és nem értem, hogy amúgy filmekre kényes ismerőseimnek, mi tetszik ebben azon kívül, hogy DiCaprio. 

Értékelés:
Hábor óriásplakát Ebbing határában    ->   10
Mária Magdolna                                   ->   8
Sully - Csoda a Hudson folyón            ->   6
A Wall Street farkasa                           ->   3

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése